دخترکدخترک، تا این لحظه: 12 سال و 6 ماه و 21 روز سن داره
دختر دومیدختر دومی، تا این لحظه: 17 سال و 3 ماه و 18 روز سن داره
دختر بزرگهدختر بزرگه، تا این لحظه: 22 سال و 5 ماه و 4 روز سن داره

❤❤❤سه دختر من❤❤❤

توضیحات نگاره و دست ورزی

1392/7/7 9:21
نویسنده : مامان دخترا
3,436 بازدید
اشتراک گذاری

دوست عزیزم فاطمه جان در مورد نگاره ها و دست ورزی توضیح خواسته بودند.

زمان ما در صفحات ابتدایی کتاب فارسی سال اول دبستان ، تصاویری بود که ما به اسم لوحه می شناختیم.

در نظام آموزشی امروز به این تصاویر "نگاره" می گویند و هدف آن ارتیاط چشمی کودک و بالا بردن دقت و تقویت بیان و داستان پردازی کودک است.

در کنار آن در هر نگاره مفاهیم اعداد و جهت ها و بعضی مفاهیم مورد نیاز کودک هم به صورت غیر مستقیم آموزش داده میشود.

 

دانش آموزان کلاس اولی ، چون هنوز عضلات دستشان ضعیف است و توان نوشتن مشق و رنگ آمیزی را به طور کامل ندارند ، معلمین و اولی از یک سری تمرین برای قوی و ورزیده شدن دستهایشان استفاده می کنند که به آنها تمرین دست ورزی می گویند.

یکی از آنهاکه معلم دختر دومی پیشنهاد داد این بود که سر مشق های هر نگاره را با خمیر درست کنند و روی یک مقوا بچسبانند و برایش ببرند و امتیاز بگیرند.تا موقع شکل دادن خمیر ، عضلات دستشان قوی شود.

مثل این:

 

 

 

یک تمرین دیگر این است که داخل یک بادکنک را از آرد پر کنید و سر آن را گره بزنید و به کودک بدهید تا با آن بازی کند.

فشارهایی که دست کودک به این بادکنک می آورد برای تغییر دادن شکلش ، دستش را حسابی تقویت می کند.

این هم بادکنک های ما:

 

 

 

و پس از تمرینات دست ورزی خودم!!!:نیشخند

 

 

البته از شما چه پنهان من این بادکنکها را از مشهد به صورت آماده خریدم.

ولی سال قبل با مصیبت فراوان و با کمک یک قیف و نی این امر خطیر را انجام میدادم و در پایان کار هم شبیه گرگ قصه ی شنگول و منگول کاملاً سفید و آردی بودم!(رویم سیاه!!!)اوهاسترس

 

تمرین دیگر این است که مقداری حبوبات درشت و ریز مثل لپه ، عدس ، انواع لوبیا ، نخود ، ماش و غیره را در ظرف کوچکی بریزید و از کودک بخواهید تا حبوبات را به انتخاب شما و از درشت به ریز برایتان جدا کند.

حبوبات جدا شده را قاطی کنید و از او بخواهید نوع جدیدی را جدا کند.

دقت تشخیص و هماهنگی چشم و دست و ورزیده شدن عضلاتی که فرزندتان در این تمرین پیدا می کند ، بسیار عالیست.

 

 

و از  دیگر تمرینها کشیدن خطوط ساده و شکسته و منحنی و خواستن از کودک برای چیدن آنها با قیچی هم تمرین بسیار خوبیست.

 

 

از تمرینهای دیگر چیزی در ذهنم نیست.ولی به محض اینکه به یادم آمد برایتان می نویسم .

همین حالا سه تا تمرین برای بچه های زیر 8 سال هست که می توانید انجام دهید.

 

باز هم سوالی بود در خدمتم.

 امیدوارم مطالب به دردتان بخورد.

 

 

پستهای پایین از نظر من هنوز بدجوری تازه است.

نظر شما چیست؟!!!

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (21)

آشنای غربت نشین
7 مهر 92 10:39
سلام به مامان گل دخترای گلتر .قبل از هر چیز باید یه ماشاله به خودت و دخترات بگم بعد از اون هم یه ماشاله به این همه هنر و مدیریت عالی . من الان یه دو ماهی هست که با وبت آشنا شدم و هر روز وبتو چک میکنم و اگه پست نداشته باشی حسابی تو پرم میخوره . خلاصه پستات خیلی آموزنده و پرباره و این نشات گرفته از ذات پاک و استعداد خدادادی هست که تو وجودته بعضیا اینجورین دیگه بعضیا هم مثل من، تو همه کارشون میمونن بخاطر تنبلی و ندونم کاری (البته نه در حد زیاد ) ولی خوشحالم که الگوی خوبی پیدا کردم . من فعلا بچه ندارم ولی خیلی از راهکارهای شمارو تو ذهنم مرور میکنم برای وقتی که بچه خودم اومد منم همین رفتارو داشته باشم چون بازتابش رو توی بچهای گلت دیدم . انشاله همیشه زنده باشی . اگه امکان داره میخواستم که یه راهنمایی بهم بکنی . قبلش بگم که من به دور از خانواده خودم و توشهر غربت کنار خانواده شوهر زندگی میکنم خانواده شوهرم یه جلسه صندوق دارن که هر ماه خونه یکی برگزار میشه آبان ماه نوبت ماست اصولا پذیرائیهاشون شربت و شیرینی و چای و میوه هست ولی من میخوام به غیر از اینا یه چیز متفاوت از همه باشه با توجه به اینکه شما ماشاله ذوق هنری در همه چی داری خواستم اگه امکان داره راهنمایی کنی که به عنوان یه میزبان چه چیزهای متفاوتی رو میتونم برای پذیرایی از مهمونام آماده کنم . ضمنا " حداکثر مهمونا 50 تا 60نفر هستن .و حداقل 25 نفر وضع مالی ماهم تقریبا متوسط یه کم ضعیفه . میخوام فقط متفاوت بشه در نهایت سادگی . لطفا " راهنمائیی فرمائید . قبلا از مساعدت شما کمال تشکررا دارم .


اولا که هیچوقت خودتو دست کم نگیر.
هیچ وقت!
برای سوالی هم که کردی:
ما خودمون وقتی مهمونی دوره داریم گاهی آش رشته درست می کنیم.
هزینه زیادی نداره و به همه هم مزه میده.
خصوصا الان که هوا رو به خنکیه.
اما میتونی از الویه لقمه ای یا سالاد ماکارونی هم استفاده کنی.
و یا يله هایی که توی طرفهای یکبار مصرف کوچیک به صورت تک نفره سرو کنی.
به دردت خورد اینا که گفتم؟
نیای فحشم بدی بگی اینا چی بود گفتی ها؟!!!
آشنای غربت نشین
7 مهر 92 10:40
سلام . ماشاله مثل همیشه عالی بود .


ممنون از مهربونیت.
مامان یاسمین زهرا
7 مهر 92 12:36
خدایا تا 3-4 سال دیگر راحتم لطفا حوصله عطا بفرما


حوصله و عشقی بهت میده که خستگی رو متوجه نمیشی!
رزیتا
7 مهر 92 13:07
راستی در مورد کیف نگه داشتن مامانها.به نظرم اومد اینو بگم که از پس کیف این بچه ها سنگینه و پر از کتاب و تغذیه ،حملش توسط با با و مامانها نمی تونه اشکالی داشته باشه.یعنی داره.؟اخه خیلی سنگینه.من دخترم 4 سالشه وقتی کیفشو جمع می کنم ،میبینم که ای بابا چقدر سنگینه و هم وزن خودش.حالا هیچ چیز نزاری.مثلا یه بطری اب و یه ضرف غذا و دو تا میوه و بیسکوییت باور کن انقدر سنگین میشه که نگو.
راستی یه سوال دیگه این کیف دختر دومی تون که دسته داره و روی زمین میکشه برای حمل وسایل بچه ها خوبه.ولی ازاینکه کفش روی زمین می خوره بعد می یاد تو خونه ادم یه جوری میشه.یعنی اینجوری استفاده میشه یا وقتی می یاد تو خونه چرخهاش در می یاد.
وای چقدر حرف زدم.ببخشید.


بچه های مهد با بچه ها پیش دبستانی و کلاس اولی فرق دارن.
اونا توان ندارن و بچه های 6 یا 7 ساله رو به مستقل شدن هستند.
چرخ کیف دخترها هم در نمیاد.
وقتی روی فرش راهرو کشیده میشه تا بیان توی خونه تمیز میشه دیگه!
سخت نگیر بانو جان!
چیزای مهم تری هم هست.مهم اینه که نجس نباشه از نظر من.
mehrnosh
7 مهر 92 14:19
خیلی باحالند
سلام عزیزوبلاگ زیبایی داری


خواهش می کنم گلم.
خودت باحالی!
ولی نفهمیدم چی باحاله؟
مامان تسنیم سادات
7 مهر 92 14:33
آهان .... منم الان متوجه شدم اون موقع خیلی واضح نبود که نگاره چیه دست ورزی کیه ...!!!!


افتاد الان؟!!!
چرا میخندی پس یه وری؟
نگار
7 مهر 92 22:47
روش جدید آموزشی برای بچه خیلی راحت تره..تا زمانه ما..
اینجا نگفتن با خمیر از اینا درست کنید..ولی کار خیلی خوبیه..
بادکنکا جالب ترن
هی من میام اینجا هی تو نیا خووو


به روی چشم.
تو کوتاهی منو ببخش و سر بزن بهم و خجالتم بده!
ﻃﺎﻫﺮﻩ ﺳﺎﺩﺍﺕ
8 مهر 92 9:29
ﺑﺎﺑﺎ ﺯﻣﺎﻥ ﻣﺎ ﺍﺻﻼ ﺗﮑﻨﻮﻟﻮﮊﯼ ﺍﻳﻨﻘﺪ ﭘﻴﺸﺮﻓﺘﻪ ﻧﺸﺪﻩ ﺑﻮﺩ ﮐﻪﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺗﻤﺮﻳﻨﺎ ﺑﻬﻤﻮﻥ ﺑﺪﻥ!!
ﻓﻘﻂ ﮐﺎﺵ ﺟﺎﯼ ﻋﮑﺲ ﺍﻧﮕﺮﯼ ﺑﺮﺩ ﻳﻪ ﮐﺎﺭﺗﻮﻥ ﺩﻳﮕﻪ ﮔﺬﺍﺷﺘﻪ ﺑﻮﺩﻳﺪﮐﻪ ﺍﺯﺗﻬﺎﺟﻢ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﻫﻢ ﺑﻪ ﺩﻭﺭ ﺑﻮﺩ!


ما خودمون تهاجم فرهنگی هستیم بانو جان.
بی خیال!
چی جایگزین انگری برد کنم؟
کدوم شخصیت برای ما ساخته شده از انیمیشن خودمون؟
کدوم شرکت ایرانی برچسب و ملزومات شخصیتهای محبوب کارتونی ایرانی رو برامون ساخته؟
دست رو دلم نذار عزیز.
من خودم دلم خونه!
مادرشوهر
8 مهر 92 9:56
ممنونم.
دیروز که این پستت رو خوندم دیشب داشتم خواب می دیدم رفتم دارم از این بادکنک ها می خرم.


خوب حالا تو خواب درستش نکردی؟
مادرشوهر
8 مهر 92 10:04
خوبین شما؟
چه خبرا؟
به روزیم.


به مرحمت شما!
به روی چشم بانو!
〰〰مامان تسنيم سادات〰〰
9 مهر 92 0:34
يعنى ... بچه كلاس اولى ... اينقدر وقت مى گيره از آدم


بستگی به خودت داره که چقدر بخوای براش وقت بژاری و هدفت چی باشه؟
مامان مهسا
9 مهر 92 10:19
عزيزم حالت خوبه ؟
كجايي ؟
نگرانتم بانو جان
حتما خبرم كن


هستم دوست من!
غیر از دیشب که در حال مرگ بودم ، الان فقط دچار بی نتی هستم.این نظرات رو هم به مدد رایتل دارم تایید می کنم!
❤دو نیمه قلبم❤
9 مهر 92 12:56
سلام
یه سوال دیشب تو چهل تیکه ازتون پرسیدم میشه جوابشو بدین


چشم عزیزم.به محض شارژشدن اینترنتم در خدمتتم.
مامان زینب
9 مهر 92 13:36
اینروزا هر سایتی میرم همه و همه بافتنی با هزاران مدل هست!
دیگه دارم دق میکنم از تنبلیم!!!
میدونی چیه راستش پارسال اومدم با قلاب بافی یه کلاه خیلی قشنگ واسه دختر خواهرم به چه زجری بافتم بعد که دادم بهشو سرش کرد در عرض یه هفته گششششششششاد شد رفت پی کارش
الان خیلی ترسیده شدم!!!

کاشکی وقتی مشهد بوودی یه ذره وقت میداشتی و میداشتیم که حداقل میومدی برام نخ و میلشو میخردی!!!!
تازه مدل پیدا کردم که ظاهرا خیلی هم سخت نیست ولی نمیدونم چه نخهایی به این مدلا میاد مثلا!!!


مامان زینب جون قربون دل پر دردت!
اونکه اون کلاه گشاد شده مال جنس نخش بوده حتما.
و یا طرز شستشوی بافتنیش.
سعی می کنم تو یه پست توی چهل تیکه در مورد نخها کمی توضیح بدم.
〰〰مامان تسنيم سادات〰〰
9 مهر 92 22:18
آهان پس نت نداشتين ...!
فكر كردم درگير كاراى دختر دومى هستين كه نمياين


هم نت نداشتیم و هم این روزها به شدت شلوغم.
منتی به دختر دومی نیست طفلک.
رزیتا مامان روناک
12 مهر 92 23:31
سلام.خوبین؟اومدم که ببینم که نظرمو خوندین یا نه که دیدم اصلاا نظری ثبت نشده؟


دوباره ببین بانو!
رزیتا
12 مهر 92 23:38
اااااااااااا...الان دیدم نمی دونم چرا بار اول ندیدم.ولی ممنون که جوابمو دادی.حق باتو .چیزهای مهمتری هم وجود داره.ولی نه دیگه چرخهاش کثیف میشه .اون وقت فرش کثیف میشه یعد ...نمیشه بانو باور کن که نمی تونم قبول کنم که بیاد تو خونه...


اینم نظریه خوب!
کنار نمیای دیگه.
چه میشه کرد؟
مهلا
19 مهر 92 13:55
باسلام ازوبلاگ بروزشده مادیدارداشته باشید هم ازنقطه نظرات مفیدتان جهت پربارنمودن بیشتر وبلاگمان بهره میبریم وهم ازاینکه بیادمان هستیدبسی خوشحالترمیشویم.ماناباشید .


به روی چشم بانو.
مطالب خوبت رو همیشه می خونم عزیز.
پارمیدا
20 دی 92 17:37
سلام از وبلاگت خوشم اومد لینکی لطفا بلینکم
مامان دخترا
پاسخ
ممنون.
سنبله
29 دی 92 16:03
سلام خدا خیرتون بده چرا؟ چون کار خونه برام واقعا عذاب اوره و هروقت خونم حسابی کثیفه و حسشم نیست تمیز کنم میام وبتون و از عکسای خونتون که برق میزنه انرپی مثبت میگیرم وخونمو تمیز میکنم.
مامان دخترا
پاسخ
خدا کنه همین قدر تمیز و مرتب باشم.
شقایق
30 آبان 94 16:02
منم از بچگی اینارو دو تا از مشهد خریدم