دخترکدخترک، تا این لحظه: 12 سال و 6 ماه و 16 روز سن داره
دختر دومیدختر دومی، تا این لحظه: 17 سال و 3 ماه و 13 روز سن داره
دختر بزرگهدختر بزرگه، تا این لحظه: 22 سال و 4 ماه و 30 روز سن داره

❤❤❤سه دختر من❤❤❤

دختر با سواد من!

1392/9/17 2:22
نویسنده : مامان دخترا
3,047 بازدید
اشتراک گذاری

امروز دختر دومی اولین حرف از حروف الفبای فارسی را یاد گرفت.

آ  ا

همان که در این 34 سالی که از خدا عمر گرفتیم ، سرگیجه مان داد از بس اسم عوض کرد.

آ با کلاه.....ا بی کلاه

آ اول .....ا دوم

آ غیر آخر .....ا آخر

آ بزرگ .....آ کوچک

و حالا در سال 1392 ، همزمان با کلاس اولی شدن دختر دومی ، دریافتیم که این حرفِ پر حرف و حدیث ، نامِ « آ  اول و  ا  غیر اول « را برای خودشان برگزیدند.

تا دخترک هم خدا بزرگ است.

دختردومی امروز خوشحال و خندان از با سواد شدنش به خانه آمد. و طفلک نمیدانست 31 حرف دیگر تا با سواد شدن فاصله دارد!

 

 

و داستانی تعریف کرد از اینکه:

 

 

«دو تا "ا" بودند که یکی زبر و زرنگ بود و یکی تنبل.

یکی که زبر و زرنگ بود به آن یکی گفت بیا برویم بازی و آن تنبله نیامد و "ا" زبر و زرنگ به تنهایی رفت به کوه و دشت و در میان بازی متوجه شد که چیزی بین سنگهاست.

بیرون آوردش و به او گفت بیا تا با هم دوست شویم و طرف که نامش (مَد) بود گفت: دوستی من با تو دو تا شرط دارد.یکی اینکه همیشه من روی سر تو باشم و دیگر اینکه تو همیشه اول کلمه باشی.

و جناب "ا" قبول کرد.

خلاصه با هم به خانه رفتند و "آ" خطاب به "ا" تنبل گفت هنوز که خوابیدی.پاشو که مهمان داریم.ظرفها را هم که نشستی.رختخوابها را هم که جمع نکردی!

"ا" تنبل گفت باشد من کمک می کنم به شرطی که من همیشه وسط و آخر کلمه بیایم.

و "آ" این شرط را هم پذیرفت.

و این دو حرف با خوبی و خوشی در کلمه ها زندگی کردند.»

 

 

 

 

و با این داستان که معلم تعریف کرد دختر دومی پذیرفت که هر کدام از این حروف کجا می آیند.

و وسیله کمک آموزشی این داستان این بود که قرعه درست کردنش به نام من افتاد و نتیجه کلی فکر و انرژی شد ای

 

 

 

 

 

 

البته از این نمونه یک "ا" غیر اول هم درست کردم که درست مثل همین بود اما بدون "مَد".

با پارچه پولیش و مقوا و چشم متحرک و بافتنی دست و دوختن و چسباندن با چسب حرارتی تا محکمتر و آهار دارتر باشد.

خلاصه که دخترمان هم باسواد شد و رفت!!!

 

 

از این مرحله به بعد به مامانهایی که کلاس اولی دارند کتابهای "قصه های خانه ی بی بی رعنا" را توصیه می کنم تا برای بچه هایشان بخوانند.

این کتابها به صورت یک بسته هستند که در هر کدام یک قصه گفته می شود و حرفی که کودک از الفبا خوانده مثلا "آا" به رنگ قرمز نوشته می شود تا کودک حرف را کاملاً بشناسد.

کتابهای جذابی هستند و مفید از نشر جان جهان.

دیروز جلسه اول آبان ماه هم برگزار شد و دوباره توصیه هایی بود که سر فرصت می نویسم و برای آنها که کلاس اولی دارند و خواهند  داشت.

 

 

 

پی نوشت 1: دختر دومی که امروز در کلاس با وسایلی که من دوخته بودم آموزش دیده بود ، وقتی به خانه آمد گفت:

"تا حالا هر کی می گفت هنرمندی باور نمیکردم.ولی امروز که خانوممون با وسیله ها داستان گفت فهمیدم واقعاً هنرمندی!!!خمیازهاز خود راضیتشویق

و من:   منتظرمنتظرمنتظرمنتظرمنتظرمنتظر

 

پی نوشت2 :

دیشب رفتیم و فیلم "هیس..." را دیدیم.

آنقدر اعصابم به هم ریخته بود که میخواستم وسط فیلم دست دختر ها را بگیرم و به خانه برگردم.

تحمل کردم و نشستم به خاطر دخترها.

دختر دومی که اصلا فیلم را نگرفت و گفت :ما که فقط زندان دیدیم و گریه!

برای دختر بزرگه خوب بود.

اما مقصود من دختر دومی بود تا برای جایی رفتن بدون من اصرار نکند.

خوب جواب نداد.

ولی من تا رسیدن به خانه چنان لرزی داشتم که نفهمیدم برای سرما خوردگی ام بود یا تحریک عصبی بیش از حد توان من!

دیدن این فیلم را به همه دختر دارها توصیه می کنم.

هر چند که نقص بسیار داشت.

 

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (13)

مامان ایمان جون
1 آبان 92 22:24
چقدر قشنگه,ماشالا به این مامان هنرمند
عزیزم پسر من هم امسال کلاس اوله و من هم مثل شما باید شکلک درست کنم از حرف,"ت" اون هم پنج تا . یعنی پنج تا کلمه که با حرف ت شروع بشه! ولی از اونجایی که من اصــــــــــــلا نمی تونم نوآوری داشته باشمنمیدونم چی درست کنم,هیچی به ذهنم نمیرسه (یعنی میدونم چه کلمه هایی ,نمیدونم چجوری درست کنم که قشنگ بشه و قابل فهم برای یه بچه ی کلاس اولی)هر چی هم تو اینترنت سرچ میکنم چیزی نمیاد, امروز که داشتم وبگردی میکردم وبلاگ شما رو دیدم و کلی خوشحال شدمگفتم : شاید بتونید کمکم کنید.
میشه منو راهنمایی کنید
ممنـــــــــــــــــون.


عزیزم ممنونم از این که بهم لطف داری.
بعد هم اینکه میتونی یه سری اطلاعات دیگه بهم بدی؟
مثل اینکه این کلمات رو چجوری باید درست کنی؟
به چه منطور؟
آموزش توی کلاس یا برای خود بچه؟
روی کاغذ A4 یا روی کاغذ بزرگ؟
برجسته یا تخت؟
میتونی بیشتر اطلاعات بدی تا کمکت کنم؟
مامان یاسمین زهرا
2 آبان 92 1:18
برای دختر باسواد


آخخخخخیییییییییییییییییی!
مامان یاسمین زهرا
2 آبان 92 1:18
عیدتون مبارک مخصوصا اگر مثل من سیدید دو برابر مبارک


خوش به سعادتت با این سید بودنت.
مامان مهنا
2 آبان 92 1:57
عید غدیر مبارک


ممنون با معرفت.
یه دوست ( مامان ریحانه )
2 آبان 92 18:01
سلام
خانم گل دوست داشتنی یک سی و دوم سواددار شدنت مبارک
میگم این قصه با کلماتی که « آ » در وسط اونهاست چه کار می کنه!؟ کلماتی مثل قرآن
به نظر من همون آ با کلاه و ا بی کلاه بهتر بود یادش بخیر ما چه خوب یاد میگرفتیم که آ با کلاه به حرفی نمیچسبه اما ا بی کلاه می تونه به حروف بچسبه یادش بخیر بچگی ها


اونا استثنا هستند دیگه!
ای بابا!
مهسا
2 آبان 92 20:29
مثل همیشه خلاقیت در کارهای شما حرف اول را می زنه آفرین مامان هنرمند


مثل همیشه انرژی مثبت بده مهسا جان.
مامان ایمان جون
2 آبان 92 21:30
عزیزم من برای همین چجوریش موندم!مثلا میخوام پنج تا کلمه ی :توپ , تور , توت , تاب و تمشک رو درست کنم که ببره مدرسه , برای اینکه مفهوم اون حرف رو بچه ها بهتر بفهمن.
اندازه ی کوچک (به اندازه ی دست)روی مقوا یا پارچه , هر چی که قشنگتر باشه , برجسته یا تخت هم فرق نمیکنه . فقط میخوام قشنگ و مفهومی باشه.



بهترین کار اینه که به صورت مجسم کار کنی.
یعنی روی یه مقوا تمام اینا رو بچسبونی.
مثلا یه دونه از این توپهای پلاستیکی معمولی کوچیک رو از وسط نصف کن و بچسبون.
یه مقدار پارچه تور .
برای تاب با نی و خلال دندون و وسیله هایی که میتونی تاب درست کن و بچسبون.
و همین شکلی هر چی میخوای بذاری به صورت مجسم براش آماده کن.
من برای دختر بزرگه از این روش استفاده می کردم.
چون اونا باید هر بار از هر حرف یه کاردستی می بردن.
مامان ایمان جون
3 آبان 92 21:01
ممنونم ازت عزیـــــــــــــــــــــــــــــزم


به کار اومد؟
مامی یلدا و سروش
4 آبان 92 0:45
سواد دار شدن دختر دومی هم مبارک انشاالله به زود زود شاهد دانشگاه رفتنش ور باشی
در مورد فیلم هیش من همون اوایل که اومده بود رفتم ولی بدون دخترکم. میترسیدم تو روحیش تاثیر بذاره . همینقدر هم به من و همسر وایسته هست شدید. دیدن این فیلم وابستگی من رو هم بیشتر کرد. اینقدر دلواس و حساس شدم که گاهی اوقات توی خواب هم کابوس دست از سرم بر نمیداره.
خدا خودش پشت و پناه بچه هامون باشه دختر و پسر هیچ فرقی نمیکنه


خدا خودش کمکمون کنه.
مامی یلدا و سروش
4 آبان 92 0:45
لطفا بافتنی هات رو زودی عکسش رو بذار تا ما هم لذت بریم و هم البته ایده بگیریم


گذاشتم یه دونش رو.
تو صفحات جداگانه هم بقیش هست.
❤دو نیمه قلبم❤
4 آبان 92 13:08
سلام مامان دخترا
واقعا" راست میگی.آ هر وقتی یه اسم داشته.یادمه معلم پسرم هم اول و عیر اول میگفت حروف رو
آخی خوشحال بود که معلمش گفته بود شما هنرمندی
دوست دارم فیلم هیس رو ببینم ولی فکر نکنم بتونم برم.منتظر میمونم تا سی دی بیاد و برم بخرمش


خوشحال نبود.
فقط به نتیجه رسیده بود.
توصیه می کنم ببین فیلم رو.
مانلی
7 آبان 92 11:42
ما که تصمیم داشتیم به بچه مون زودتر سواد یاد بدیم مثل اینکه باید یه هفت هشت مدلی آ یاد بدیم که رفت مدرسه نگه مامانم اشتباه یاد داده توکل به خدا شاید تا سه سال دیگه پرونده این آ بسته شه


نشده تا حالا و نخواهد شد از این به بعد!
در ضمن سواد دار شدن قبل از مدرسه به ضررشه.
نگی نگفتی ها!
مانلی
7 آبان 92 11:43
با سواد شدن دختر دومی مبارک


ممنون خانومی.